Wandel naar je werk-dag

Wandel naar je Werk-dag  

Het is vandaag donderdag 4 april, de nationale ‘wandel naar je werk-dag’. Deze dag wordt sinds 2016 georganiseerd en is een nationale campagne om (een deel van) de afstand naar je werk lopend af te leggen. In 2012 werd er al een nieuwe pandemie uitgeroepen door de WHO, namelijk the pandemic of physical inactivity. En zitten, dat is eigenlijk de grootste oorzaak van deze inmiddels niet meer zo nieuwe pandemie.   

Europees zitkampioen 

Dat het slecht is, is inmiddels wel bekend. Een gezonde leefstijl vereist genoeg beweging maar zitten is de sluipmoordenaar van gezondheid. Wij als werkende Nederlanders kunnen er al helemaal wat van: we zijn een kenniseconomie en mede daardoor zitten we gemiddeld bijna 9 uur op een dag! Daarmee zijn we officieel Europees kampioen stilzitten, maar dat is absoluut géén prestatie.  

Stille ramp 

Natuurlijk, COVID heeft een flinke invloed gehad op hoe wij onze werkdag inrichten. Met meer dan 5 miljoen thuiswerkers hebben we er meer dan ooit, en kunnen we wel stellen dat dit de nieuwe norm is geworden. Dat vele zitten gaat echter gepaard met de nodige gezondheidsrisico’s (Scherder, 2017), die steeds vaker voorkomen: 

·        Hogere kans op hart- en vaatziekten (74%) 

·        Aanzienlijke kans op vroegtijdig overlijden (27%) 

·        Steeds meer volwassenen met overgewicht (de helft) (NRC, 2024)

·        Steeds meer (jonge) diabetes type II-patiënten 

​o Zelfs bij kinderen vanaf 5 jaar! 

Gestrande evolutie 

Evolutionair gezien was zitten een manier om uit te rusten na de fysieke inspanning van die dag. We kunnen inmiddels wel stellen dat we veel minder fysiek actief zijn dan vroeger: we hoeven bijvoorbeeld niet meer te jagen op ons eten, maar kunnen het bestellen vanuit onze luie stoel. Onze fysieke evolutie lijkt bijna gestrand. Die luiheid maakt ons extra kwetsbaar voor deze stille pandemie, waarvan nog niet iedereen zich bewust is.  

Alléén sporten is niet voldoende 

Lees je dit artikel en denk je bij jezelf: ‘ach, na een dag zitten ga ik toch gewoon een uur sporten, en dat is het goed’… Dan heb je het fout. Ga je ’s avonds een uurtje sporten is dat altijd gezond, maar je haalt er de negatieve effecten van acht uur zitten niet mee weg. Kies dus ervoor om tijdens het zitten eens op te staan, een rondje te lopen en wat squats of strekoefeningen te doen. Probeer dit ieder uur, vijf minuutjes aan te houden en vergeet niet je collega’s aan te moedigen. 

Ondersteuning nodig?  

Wil je nou meer in beweging zijn, maar ben je onzeker over hoe je dat gaat doen? Heb je moeite met motivatie vinden om meer te bewegen of weet je misschien niet precies welke en hoeveel bewegingen nodig zijn voor een gezonde leefstijl? Of wil je afvallen maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Dan heb je misschien behoefte aan begeleiding bij het bewegen. MijnBeweegCoach biedt deze begeleiding aan middels een mobiele app en 24/7 ondersteuning van jouw beweegcoach. Je beweegcoach helpt met het samenstellen van een beweegplan op basis van jouw kunnen, jouw behoefte en jouw doel. Tevens kun je hem vragen stellen over de oefeningen, je voortgang en andere gezondheidskwesties. Zo ben je, met voldoende ondersteuning van een professional, actief bezig met je eigen gezondheid!

 Bronvermelding 

Scherder, E. (2017). Laat je hersenen niet zitten: hoe lichaamsbeweging de hersenen kan activeren

Van Steenbergen, E. (2024, 1 maart). Er is een ‘stille pandemie’ gaande in Nederland: het gebrek aan beweging. Het aantal slachtoffers? 5.800 mensen. NRC. https://www.nrc.nl/nieuws/2023/10/20/over-deze-pandemie-hoor-je-niemand-er-gaan-in-nederland-5800-mensen-per-jaar-aan-dood-a4177975 

Deel deze post
ArchiEF
Van couch potato naar fitte zestiger (Deel 2)